Ljudnivå på tävlingsarenan - Sweden International Horse Show

Ljudnivå på tävlingsarenan

  0 Comments

För att skapa en show som är spännande för publiken och samtidigt månar om hästarna är det ganska många tekniska aspekter som behöver koordineras. Något av det som många först tänker på i det sammanhanget är ljudet som är en stor del av själva upplevelsen. Vi har pratat med Staffan Engwall som har varit ljudtekniker under Sweden International Horse show i hela 20 år. Han berättar lite mer om hur han jobbar med just detta, han påbörjade uppdraget på SIHS 2018 redan i måndags:

Eftersom det är 10 föreställningar och ingen är den andra lik blir det hela tiden nya moment och lägger man till den oberäkneliga faktorn flockdjur i spotlight är det ett intensivt arbete att hela tiden följa och anpassa ljudet till vad om händer på tävlingsbanan. Detta är av alla jobb Stefan utför den han anser vara det största utmaningen, det är väldigt många starter och byten (vi pratar inte tävlingsstarter och byten i varje men musik)

Staffan berättar hur de mäter ut vart ljudet skickas och justerar de gigantiska högtalarna till zonen där första och sista stolsraden börjar och slutar:

Ljudnivån på tävlingsdelen av arenan är avsevärd mycket lägre på marknivå än på läktaren. Högtalarna är inte bara riktade mot läktaren för att ge publiken den bästa upplevelsen men också av säkerhetsskäl. Ryttare/kuskar behöver kommunicera både med sin häst och andra ryttare, samt medhjälpare och funktionärer.  Ljudtekniker har hela tiden kommunikation med den som är showansvarig som befinner sig på tävlingsbanan och det justeras upp och ner under showens gång. Under fyrspannstävlingen tas till exempel ljudet bort när ekipagen kör teknikhinder. Det finns också hästar som är lite extra känsliga, då har gärna Staffan fått besked om att sänka något när just den kommer in.

Också küren är lite annorlunda när det gäller ljud, alla som rider kür, ponny som häst, får tillfälle att vara i arenan medan deras musik spelas vartefter personliga inställningar till ljudet görs. På kvällstid kan man alltså se dressyrryttare utan häst i manegen, detta görs oftast dagen innan tävlingen.

Speciellt under pågående kür är det ju viktigt att det inte blir några avbrott, det finns alltid två separata spelare som kör ljuden parallellt- händer det något med den ena tar den andra över. Under de 20 åren han har jobbat med SIHS har naturligt nog utvecklingen bidragit; från kassetter, minidisc eller CD där ljudet var gjort för att passa ett äldre ridhus gjorde livet som ljudtekniker spännande. Nu kommer küren enklare förpackad; en musikfil på mail eller USB.